Twitter Facebook Feed

mencari yang terbaik...


pada suatu hari di sekolah, seorang murid telah bertanya pada gurunya. ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.
pelajar: cikgu macam maner kiter nk pilih seseorang yang terbaik sebagai oran yang paling kiter sayang?..macam mana gak nk jage kasih sayang tue supaya berkekalan?..
cikgu: ok, kamu ikt pe yang saya suruh. kam pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumpt sambil memandang rumput di hadapan kamu. pilih yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. da petik yang paling cantik, bawa masuk ke adalam kelas..
bila pelajar tersbut masuk dalam kelas, tiada sehelai rumput pon ditanganyyer..
cikgu: kenapa takdek rumpt yang dipilih?
pelajar: tadi mase sayer berjalan, saye carilah rumpt yang paling cantik, mmg bayak sangat, tapi cikgu kan dah pesan petik yang paling  cantik,npastue sayer jalan r trus jalan ke depan tanpa menoleh ke belakang. tapi sampai kat hujung padang, saya tak jumper pon yang cantik. mybe ader kat belkang, tapi saya tak perasan, agpon cikgu dah pesan jagn pandang belakang, jadi takder r rumput yang nk sayer petik...
cikgu: so, itulah jawapnnyer, maknernyer, apabila kiter tlh berjumper ngn seseorang yang kiter sayang, janganlah kiter mencari yang lebih baik dari tue..kiter patut hargai pe yang ader kat depan mater kiter sebaik-baiknyer. jgn kiter menoleh ke belkang lagi kerana yang berlaku tetap da berlaku. semoger yang berlalu tidak berulang lagi..dan ingatlah orang yang paling kiter sayang itulah orang yang paling cantik dan paling  baik walau ramai lagi yang cantik dan yang baik kat luar sana...

Facebook
Twitter
Yahoo
Feed

0 comments: