Twitter Facebook Feed

Pengguna otak kanan


tadi join kuiz kat facebook about kuiz otak iaitu anda cenderung menggunakan otak sebelah mana, kanan atau kiri. so, resulnye aku adalah pengguna otak kanan. dalam facebook tue tulis cmnie :


ANDA CENDERUNG MENGGUNAKAN OTAK KANAN
CIRI2 MEREKA YANG MENGGUNAKAN OTAK KANAN

kreatif,global (tgk sesuatu dlm konteks menyeluruh),deductive (tgk general dlu br
specific),simultaneous atau multifunctional (bole wat keje byk2 dlm satu masa,pandai melukis, bermain lagu, menyanyi, mereka bentuk,bersifat emosi dan bertindak secara mengikut perasaan,lebih suka berkhayal,mempunyai kuasa gerak hati yang kuat, besar kemungkinan sangat cerdik dan mereka mungkin akan sesat dalam dunia imaginasi.

OTAK KIRI : Otak kiri kita pula memproses maklumat yang berbentuk perbualan, pemikiran logik dan analisis. Otak kiri kita amat hebat dalam proses menamakan serta mengkategorikan sesuatu, simbol, ucapan, mambaca, menulis dan mengira.Otak kiri kita memproses maklumat secara linear dan mengikut urutan. Jika kita lihat balik sistem pendidikan kita, kita dilatih untuk
menguasai pembacaan, penulisan serta pengiraan dan kesemua ini melibatkan otak kiri kita.

OTAK KANAN:Otak kanan kita berfungsi untuk mengawal aspek-aspek seperti persepsi, ruang, penglihatan, kreativiti dan intuisi. Cara otak kanan kita memperoses maklumat adalah berbeza dengan otak kiri.Otak kanan memproses maklumat dengan cepat dan secara tak linear dan tak bersiri. Otak kanan kita melihat sesuatu secara menyeluruh dan cuba mencari perkaitan di antara satu sama lain. Cara otak kanan kita memproses maklumat amat sukar diterangkan melalui perkataan kerana ia amat kompleks.

source : rikatoki.blogspot.com/2009/02/otak-kanan.html
http://ayanganje.blogspot.com/2009/04/nak-try-kuiz-otak-nih.html


Facebook
Twitter
Yahoo
Feed

0 comments: