Twitter Facebook Feed

Jangan mudah untuk menilai manusia

Assalamualaikum...

Ramai suka menghakimi seseorang dari segi luarannya. Sentiasa cepat menuduh orang itu dan ini. Bagi mereka itu betul. Sentiasa betul tentang apa yang mereka rasa. Tidak salah sama sekali.

Hanya dengan melihat sahaja seseorang tidak menjamin apa yang dinilai oleh mata. Mata itu menipu kerana sukakan yang indah. Hati itu berprasangka kerana merasakan diri adalah sempurna.


Menilai seseorang biarlah dalaman dan luaran. Bukan salah satu aspek tersebut. Gabungkan dua barulah benar apa yang dirasa.

Manusia sentiasa hidup dalam kepuraan-puraan. Inginkan penghargaan atas kebaikan yang dilakukan. Sikap menonjol kebaikan yang direka mudah dilihat dari luaran tapi kenalilah dalamanya dan ternyata mudah ditonjol kepuraan.

Mudah untuk menyatakan berpegang pada iman dan agama kerana itulah luarannya, namun sukar untuk mempraktikkan keteguhan iman dan agama kerana itulah dalamannya. Nilaikan diri sendiri dalaman dan luaran adakah terjalin benar rasa itu.

Jika kesalahan adalah terang lagi bersuluh tentang kejahilan, tidak salah untuk menegur secara terangan juga. Jika mampu untuk menunjuk dosa di khalayak ramai, mampulah untuk menanggung rasa jatuh apabila diingat. Jangan menegakkan benang yang basah kerana meludah di langit jatuh semula tertempek di atas muka.

Indah luaran tidak bermakna cantik dalaman. Jijik luaran tidak bermakna kotor dalaman.


Ubahlah diri wahai manusia secantik luaranmu yang sempurna dicipta. Yakinlah wahai manusia seindah dalamanmu yang murni dan suci.


p/s:bosan dengan perangai sendiri. peace!


Facebook
Twitter
Yahoo
Feed

0 comments: