Twitter Facebook Feed

Mengenal cinta dalam mencari dewasa


Assalamualaikum
kalimah yag disunatkan
amat indah dan halus maknanya
...................

juz now bru abis bacer 1 novel
sebuah diari kehidupan yang dikarang oleh H.A Imad
tajuknyer 'mencari dewasa'
sebuah buku yg amat memuaskan utk dibacer
banyak maksud dan pengajaran yg dapat difikir n diambil
situasi yg samer dengan kehidupan sebenar
bukan semater2 criter rekaan yg direka untuk memperindahkan
setiap manusia yg ada didunia ini mungkin mengalami jalan ceriter yg sama
tapi cara penyampaian ceriter ini lebih menarik
dan membuatkan diri berfikir n bermuhasabah

cerita ini mematangkan aku dlm mencari erti cinta
dan membuatkan aku berfikir apakah cinta itu
cinta ialah yg dapatmemotivasikan diri
cinta yang tidak boleh dipaksa
cinta yang bukan menjadikan seseorang gila bayang
cinta yang bukan menjeremus kepada mabuk kepayang
cinta yg perlu mengalah dan beralah
cinta yang bukan rampas merampas
cinta yang bukan hanya sementara
cinta yang bukan atas dasar simpati
cinta yang bukan kerana terdesak
cinta yang bukan memperbodohkan
dan
cinta hanya berlandaskan Islam dan Iman

bukan mudah untuk mencari cinta
pastinya akan tersungkur jatuh bebrapa kali
tetapi
andai iman masih dihati
masih diingati
masih dihayati
maka
motivasi diri akan kembali merajai
namun
andai nafsu kekal bertandang
menjdikan pertimbangan berkurang
maka
agak sukar untuk menepis parlimen syaitan dari bersidang
menjadikan kewarasan otak dan pemikiran akan kecundang

jgn menganggap diri sudah mmpunyai cinta sejati
jika
Tuhan sendiri tidak dikenali dan tidak disanjungi

cinta yg membuatkan diri menjadi giler bayang
buta hati, mabuk kepayang
sebenarnya adalah cinta
yang dikarang oleh syaitan yang sentiasa dtg menyerang

-hati2 lah dalam mencipta cinta-



-aku punyer LIFE-
Facebook
Twitter
Yahoo
Feed

2 comments:

aien said...

tot...

aku suke!!!
penuh makna nieh... (^__^)

andai masa boleh diputarkan kembali.. T___T

Masitah Harun said...

metacih ain..
aku dpat idea sumer nie dari novel yag aku pinjam kt library n wat aku memikir....