Twitter Facebook Feed

ULSER LIDAH


Assalamualaikum...

Pernah x dalam hidup kowunk kener ulser lidah?. Alah, kadang-kadang orang panggil mata ikan. Bentuk dia macam luka tapi warna putih. Selalunya akan jadie kat dalam mulut. Law kat dalam mulut tue memang lah kerap jadie, tapi kali nie sekali dalam seumur hidup kener kat lidah. Kat hujung2 lidah plak tue. Kalau kener kat dalam mulut bleh ag lah nak bercakap normal, nie kat lidah. Perghhh...susah tue. Tak semener-mener pelat 's' & 'f'. Nak kawal dari sakit, so terpaksalah berpura2 pelat. Bukan lah mengada ngada nak pelat, tapi mmg kener pelatkan jugak. Sakit sesangat tue.


Makan?. Lagilah sakit. Tiap kali ader jek makanan atau minuman yang masuk mulut n terkena kat kawasan ulser tue, memang xboleh nak cakap apa lah sakitnya tue macam mana. Yang mampu hanya mengerang n kuarkan air mata sikit. Tak tahan beb. Sakit giler ulser lidah nie. Rasa macam nak demam jek. Tiap kali sakit memang jadi seram sejuk badan. Nak berkumur susah, nak makan lagilah susah. Tidor pown terganggu gak. Bangun - bangun jek dari tido mmg dah rasa sakit.

Tak boleh dah nak makan dengan berselera
~isk isk isk~

So, memandangkan dah sakit nie, banyak-banyakkanlah minum air masak. Tapi tahan jek lah sakit tue. Nak baek punya pasal lah katakan. Ada member2 cakap letak garam kat tempat ulser tue pown kira bagus gak. Tapi maaplah, tuan punya badan tak sanggup lah. Macam sakit tersangat jek law letak garam. Tak sanggup tak sanggup.

So, apa lagi ea ubat yang boleh diletak kat kawasan ulser tue selain daripada garam?
Facebook
Twitter
Yahoo
Feed

4 comments:

cik @ien said...

ko kena skali skala je ea?? ak tiap2 bulan dowh.. dh semua tempat benda tuh pernah singgah... sabor je la...

klo guna air garam mang cepat baik tot!! tapi kan.. memang akan kejang satu badan la.. hahaha

Are-Tot Harun said...

bab kejang lah aku xberani...takut tetiber sawan plak nanti..hehehe

Farhana said...

aku tak pernah kena..tapi kalau pakai garam itu memang luar biasa sakitnya...huhu

Are-Tot Harun said...

itu yg cuak tue...keluarbiasaan tue cm seram jek...